Le début de l'université - Reisverslag uit Saint-Denis, Réunion van Thomas Oerlemans - WaarBenJij.nu Le début de l'université - Reisverslag uit Saint-Denis, Réunion van Thomas Oerlemans - WaarBenJij.nu

Le début de l'université

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

06 Februari 2019 | Réunion, Saint-Denis

Le début de l’université
Il y a deux semaines que j’ai écrit un nouveau blog et entre temps Stan et moi avons fait plein de choses ! Alors, pour vous tenez au courant j’écris un nouveau blog.
En ce qui concerne les cours de l’université, on sait finalement ce qu’on va faire. J’aurai des cours de traduction français – anglais et l’inverse, le créole, société et culture réunionnaises, FLE (français langue étrangère) et les cours de didactique à l’ESPE. En fait, ce ne sont pas beaucoup de cours, bref, il y aura beaucoup de temps pour découvrir l’île ! On a donc loué une voiture pendant le week-end, avec laquelle on a conduit sur presque toute l’île.
Et on a bien commencé à voir toutes les belles choses que La Réunion a à offrir. Alors, il y a plusieurs plages ici. La plage la plus connue c’est L’Hermitage, on s’est bien mis au soleil là jusqu’à il a commencé à pleuvoir. Et quand je dis pleuvoir ça veut dire : il pleut des cordes ! On était complètement mouillés. Si tu voudrais venir à La Réunion, il faut bien savoir que, dans quelques secondes, il peut énormément pleuvoir. Gardez toujours une parapluie dans le sac ;) Il n’y a pas que de plages, il se retrouve aussi beaucoup de cascades sur l’île. Le bassin des Aigrettes est aussi une de ces cascades. (voir les photos)
En plus, un phénomène de nature exceptionnel qui ne se retrouve pas à notre quotidien, il y a un volcan. Un des volcans le plus actif du monde. On a parlé avec des réunionnais, et ils nous ont raconté qu’il vaut la peine de voir le lever du soleil. Cool ! Malheureusement, le lever du soleil au volcan est à 5 h 30, encore pire, il prend au moins deux heures pour aller au volcan en parant de Saint-Denis. Donc, on a pris la voiture à 1 h 45. A trois-quarts de la route on avait vu que nous devons prendre de l’essence. Mais, la station à gaz le plus proche était fermée… On a garé les voitures quelque part pour voir ce qu’on devait faire. Mais, là où on avait garé les voitures, il y avait deux dames qui nous disaient qu’on ne peut pas garer la voiture. Il apparaissait qu’on avait garé la voiture dans l’entrance de l’armée ! Très gêné au début bien sûr, mais après avoir parlé avec les dames elles nous ont bien aidés à trouver une station à gaz ouverte. Une fois arrivée au volcan, après avoir roulé pour plusieurs heures, le bordel était complet… On ne voyait rien du tout ! Il y avait que des nuages ! Alors, le voyage était un peu pour rien…
Stan et moi ne faisons pas ces randonnées tous seuls. Comme j’ai dit au blog précédent, il y a d’autres étudiants qui viennent de l’étranger. C’est, notamment, avec elles qu’on fait les randonnées. C’est pour ça que Stan et moi avons cuisiné des « Pannenkoeken » pour elles ! Grâce à elles j’ai eu des flip-flops allemands, parce que je n’avais pas de flip-flops avec moi.
Finalement on commence à avoir un rythme ici, on suit les cours, on fait les devoirs et pendant les week-ends on fait des choses avec des potes. Peut-être je ne vais pas écrire chaque semaine, mais chaque quinze jours. Je vous tiens au courant !

Het begin van de universiteit
Twee weken geleden heb ik voor het laatst een nieuwe blog geschreven en in de tussentijd hebben Stan en ik veel dingen gedaan! Dus, om jullie weer een up-to-date te houden schrijf ik een nieuwe blog.
Wat betreft de lessen van de universiteit weten we eindelijk wat we gaan doen. Ik zal de volgende vakken volgen: vertalen Engels – Frans en omgedraaid, Creools, samenleving en cultuur van La Réunion, Frans en lessen didactiek van de Franse taal. Het zijn eigenlijk niet zo veel lessen, kortom, genoeg tijd om het eiland te verkennen! Daarom hebben we voor het vorige weekend een auto gehuurd, waarmee we bijna heel het eiland zijn afgereden.
En we zijn goed begonnen met de mooie stranden die het eiland te bieden heeft. Er zijn meerdere stranden hier. Het bekendste strand is “L’Hermitage”, we zaten er lekker in de zon totdat het begon met regenen. En wanneer ik zeg regenen dan bedoel ik: het regent pijpenstelen. We waren compleet doorweekt. Als je naar La Réunion wilt gaan moet je weten dat, binnen enkele seconden, het enorm kan regenen. Neem dus altijd een paraplu mee ;) Er zijn niet alleen maar stranden, er bevinden zich ook veel watervallen op het eiland. “Le bassin des Aigrettes” is een van de watervallen. (zie foto’s)
Bovendien, een uitzonderlijke natuurverschijning die we niet terugvinden in ons dagelijks leven, is er een vulkaan. Een van de meest actieve vulkanen ter wereld. We hebben met wat mensen hier gesproken en zij vertelden ons dat het zeker de moeite waard is om zonsopgang te zien vanaf de vulkaan. Helaas is die zonsopgang om half 6, nog erger, de trip ernaartoe duurt minimaal 2 uur, vanaf Saint-Denis. We hebben dus de auto gepakt om kwart voor twee ’s nachts. Op driekwart van de route zagen we dat we benzine nodig hadden. Maar het dichtstbijzijnde tankstation was gesloten. We hebben vervolgens de auto snel ergens geparkeerd om te kijken wat we nu moesten doen. Maar, daar waar we de auto’s geparkeerd hadden stonden er twee dames achter een hek. Zij zeiden dat we de auto’s hier absoluut niet mogen parkeren. Nu bleek het zo te zijn dat we de auto’s geparkeerd hadden voor de ingang van het leger! Na eenmaal gesproken te hebben met de dames en hen om hulp te hebben gevraagd om een tankstation te vinden dat open was waren ze al wat vriendelijker. Eenmaal aangekomen bij de vulkaan zagen we helemaal niks! Er was namelijk een zeer dichte mist. Oftewel, de reis die we hadden gemaakt was een beetje voor niks geweest.
Stan en ik doen deze tripjes niet alleen. Zoals ik in de vorige blog heb verteld zijn er ook andere buitenlandse studenten. We maken vooral met hun deze uitstapjes. Om ook wat cultuur uit te wisselen hebben Stan en ik pannenkoeken voor ze gemaakt. En het is ook dankzij hun dat ik nu slippers heb! Deze had ik namelijk niet meegenomen.
Eindelijk begint er een beetje ritme te komen hier, we volgen lessen, we maken ons huiswerk en gedurende de weekenden doen we dingen met vrienden. Misschien dat ik vanaf nu niet meer iedere week schrijf, maar om de twee weken. Ik houd jullie op de hoogte!